مرجع ملی مصالح و خدمات ساختمان

بازار ساخت و ساز ایران www.sakhtbazar.com

مرجع ملی مصالح و خدمات ساختمان

بازار ساخت و ساز ایران www.sakhtbazar.com

شما در ساخت بازار www.sakhtbazar.com میتوانید انواع قیمت مصالح را دیده و آنها را باهم مقایسه کنید.

  • ۰
  • ۰

سازه های بتنی

وب سایت ساخت بازار مرجع مصالح و خدمات ساختمانی مانند کاشی  قالب مدولار  ساندویچ پنل  تخفیف  ست کابینت  توری مرغی  پکیج دیواری  آلاچیق  شومینه  پیش ساخته  مصالح ساختمانی  کارشناسی  وسایل ورزشی بزرگسالان  ساخت_بازار  تئودولیت  تولیدکنندگان  کالای اصل  چراغ چمنی  بتونیر  چسب pvc  رادیاتور  مشخصات فنی  چسب بتن  تاسیسات برقی  الکترو پمپ  درب بازکن تصویری  سیستم های الکتریکی  دیوار سبز  قالب مدولار  وسایل بازی کودکان  واترجت  توتال استیشن  مشعل  حفاظتی  متر لیزری  سیمان سفید  کالای اصل  تامین تدارکات  لوله پی وی سی  چراغ خیابانی و بزرگراه  گروت بتن  است.

     مقدمه در سال‌های اخیر شناخت از رفتار سازه‌ها و برآورد نیروهای وارد بر آنها به خصوص در هنگام زلزله از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. جامعه مهندسی کشور ما نیز در بخش مشاوره (طراحی سازه ها) از این خوان دانش به مدد حضور آیین نامه‌های طراحی به روز و ابزارهای قدرتمند نرم‌افزاری وارداتی، بهره‌مند شده است.  این موضوع در مراحل اول و دوم مطالعات طراحی به خوبی رخنمون داشته اما در اجرا متاسفانه فاصله قابل توجهی میان دانش نیروهای بخش طراحی با دانش نیروهای فنی دستگاه های نظارتی و پیمانکاران به وجود آمده که خود عامل مهمی در برآورده نشدن کیفیت مناسب در هنگام اجرای سازه‌ها شده است.  البته این نکته نیز دور از ذهن نماند که گاهی اوقات نیز فاصله مذکور به طور معکوس و به دلیل عدم آگاهی بخش طراحی از روش‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت ساخت و ساز به طرح‌هایی با قابلیت های اجرایی پایین ختم گردیده است. مقاله حاضر به چند نکته از هر دو حیطه مورد اشاره در ارتباط با طراحی و اجرای پل‌های بتن مسلح می پردازد.  قطع پیوستگی آرماتور دورپیچ در ناحیه تشکیل مفصل خمیری در پای ستون‌های پل‌  برای استهلاک انرژی زلزله آیین نامه ها اجازه می دهند نواحی از پیش تعیین شده‌ای در سازه‌ها دچار تغییر شکل‌هاییری با حفظ سختی، مقاومت و شکل‌پذیری در چرخه های رفت و برگشتی امواج زلزله گردند. در پل‌ها این نواحی بطور معمول در زیر سازه (پایه ها) انتخاب می گردند. بطور خاص در ستون‌های بتنی پایه‌ها این تغییر شکل‌ها در پای ستون‌ها و در طول ناحیه تشکیل مفصل خمیری اتفاق می افتند. به منظور تامین شکل پذیری لازم در مناطق با خطر لرزه‌ای زیاد، آیین نامه‌ها همپوشانی overlap آرماتورهای دور پیچ در ناحیه تشکیل مفصل خمیری در پای ستون را ممنوع کرده‌اند.  اما در شکل ذیل مشاهده می گردد که جدا از مساله همپوشانی، پیمانکار برای سهولت اجرا و به دلیل عدم آگاهی از این نکته اصولی، حتی آرماتورهای دورپیچ را هنگام اجرای فونداسیون درست در پای ستون قطع نموده است. انقطاع ایجاد شده باعث کاهش تنش‌های محصور کننده در پای ستون شده و عامل بسیار مهمی در کاهش قابل توجه شکل پذیری و ناپایداری پایه پل در هنگام زلزله خواهد بود.  وصله آرماتور طولی در ناحیه تشکیل مفصل خمیری در پای ستون‌های پل‌  بر اساس فلسفه مورد اشاره در قسمت قبل و مطابق مقررات آیین نامه ها وصله آرماتور طولی ستون فقط در ناحیه نیمه میانی ارتفاع ستون مجاز می باشد. لازم به توضیح است که حداقل طول وصله 60 برابر قطر آرماتور طولی بوده و باید ضوابط دورپیچی ویژه برای آن اعمال گردد. متاسفانه در شکل زیر مشاهده می گردد که وصله آرماتور دقیقاً در ناحیه غیر مجاز ستون قرار گرفته و آرماتورهای دورپیچ نیز در فونداسیون قطع شده‌اند. موضوع اخیر از مهمترین عوامل خرابی‌هاییا می باشد. عدم تامین طول لازم برای نشیمن تیرهای بتن مسلح پیش ساخته عرشه پل‌  جانمایی نادرست نئوپرن در زیر تیرهای پیش ساخته عرشه پل‌  مطابق ضوابط آیین نامه ها، محور نئوپرن‌های چهارضلعی به دلیل جلوگیری از اعمال فشار غیر یکنواخت خارج از محور باید بر محور تیر منطبق بوده و اضلاع آن به موازات اضلاع تیر باشند. متاسفانه در شکل زیر مشاهده می گردد که هر دو مورد فوق در هنگام جانمایی نشیمن‌ها رعایت نشده و نئوپرن‌ها با خروج از مرکزیت قابل توجه نصب شده‌اند. این موضوع منجر به کاهش عمر مفید بهره‌برداری از نئوپرن و ایجاد تنش‌های قابل توجه در انتهای تیر می گردد.  عمل آوری نامناسب بتن عرشه و ایجاد ترک‌های انقباضی‌  در برخی موارد مشاهده می گردد که پیمانکاران برای عمل آوردن بتن دال عرشه از پهن نمودن گونی و مرطوب کردن آن استفاده می نمایند. در صورت وزش باد و با توجه به وجود منافذ باز در سطح گونی، در عمل رطوبت آب به سرعت تبخیر شده و در نتیجه ترک های سطحی فراوانی در سطح دال ایجاد می گردند. شکل زیر به وضوح این مساله را نشان میی مذکور باعث نفوذ مواد خورنده به سطح آرماتورهای دال با پوشش کم شده که به دنبال آن خوردگی آرماتور، پکیدن بتن اطراف آن و کاهش عمر مفید بهره‌برداری از پل به وقوع می پیوندد. به عنوان یک راه حل پیمانکاران می توانند بجای گونی یا همراه آن از نایلون های پلاستیکی استفاده نمایند به طوری که بخار آب در زیر پلاستیک محبوس شده و باعث عمل‌آوری بتن دال عرشه گردد. به علاوه عملیات بتن‌ریزی زمانی انجام شود که سرعت باد کم بوده و تابش شدید خورشید وجود ندارد  دهد.  اجرای نامناسب نرده های پل‌  نرده های پل ها به طور معمول دارای پایه های فولادی جعبه ای شکل در فواصل معین می باشند که توسط صفحه ستون به بتن پیاده رو اتصال می یابند. در شکل زیر مشاهده می گردد که به دلیل عدم پیش بینی فاصله مناسب بین سطح بتن نهایی و صفحه ستون به منظور گروت‌ریزی و تنظیم آن، نصب پایه دچار مشکل شده و پیمانکار مجبور شده است از صفحات پوششی پرکننده برای تامین فاصله استفاده نماید. این موضوع باعث کاهش مقاومت پایه فولادی در هنگام ضربه وسایل نقلیه می گردد.  یکی از مسئله سازترین قسمت‌های پل‌ها در زمان بهره‌برداری، درزهای انبساط پل می باشد. هر یک از ما روزانه چندین بار ضربه وارد بر اتومبیل خود را در هنگام عبور از همین درزها تجربه می نماییم.  زمان اجرای درزهای انبساط بطور معمول همزمان با بتن ریزی دال می باشد، در این هنگام با توجه به دقت کم لحاظ شده در اجرای درز انبساط و همچنین عدم وجود آسفالت پوششی، رویه درز و بتن اطراف آن دارایی بلندی هایی خواهد شد که در هنگام اجرای آسفالت امکان اصلاح آنها وجود نخواهد داشت. لذا توصیه می گردد محدوده درز انبساط تا زمان اجرای آسفالت پل، بتن ریزی نشده و در هنگام اجرای آسفالت با تنظیم مناسب درز و آنگاه ریختن بتن مرحله دوم از هم تراز بودن سطح درز و آسفالت اطمینان حاصل گردد.  به علاوه از اجرای درزهای فولادی با پروفیل و ورق پوششی به دلیل شکست جوش‌های اتصالی و ایجاد مشکلات فراوان احتراز شده و به جای آنها از درزهاییکی مسلح استفاده شود. پست لاست در پل‌های متشکل از عرشه با تیرهای بتن مسلح پیش ساخته در کشورمان استفاده از تکیه گاه نئوپرن الاستومری براییمن تیرها در محل کوله‌ها و پایه ها بسیار رایج می باشد. انتظار می رود در هنگام زلزله، تغییر مکان طولی پل به دلیل عدم وجود میرایی در این نوع نشیمنگاه‌ها قابل توجه باشد.  لذا آیین نامه‌ها مقرر می‌دارند که طول نشیمن عرشه بر روییه پل از حداقل میزانی برخوردار باشد. این مهم به دلیل جلوگیری از سقوط عرشه از روی کوله و پایه به داخل دهانه می‌باشد. متاسفانه در شکل زیر مشاهده می‌گردد که طول مذکور رعایت نشده است. در حالی‌که این موضوع در هنگام تهیه نقشه های اجرایی و زمان اجرای کوله به راحتی و با تامین براکت در دیواره کوله امکان پذیر بوده است.    تیم تحقیقاتی ساخت بازار 


سایر خدمات و محصولات مرتبط با جی پی اس  ساخت بازار  شیرآلات صنعتی  مصالح ساختمانی  است.

     مقدمه در سال‌های اخیر شناخت از رفتار سازه‌ها و برآورد نیروهای وارد بر آنها به خصوص در هنگام زلزله از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. جامعه مهندسی کشور ما نیز در بخش مشاوره (طراحی سازه ها) از این خوان دانش به مدد حضور آیین نامه‌های طراحی به روز و ابزارهای قدرتمند نرم‌افزاری وارداتی، بهره‌مند شده است.  این موضوع در مراحل اول و دوم مطالعات طراحی به خوبی رخنمون داشته اما در اجرا متاسفانه فاصله قابل توجهی میان دانش نیروهای بخش طراحی با دانش نیروهای فنی دستگاه های نظارتی و پیمانکاران به وجود آمده که خود عامل مهمی در برآورده نشدن کیفیت مناسب در هنگام اجرای سازه‌ها شده است.  البته این نکته نیز دور از ذهن نماند که گاهی اوقات نیز فاصله مذکور به طور معکوس و به دلیل عدم آگاهی بخش طراحی از روش‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت ساخت و ساز به طرح‌هایی با قابلیت های اجرایی پایین ختم گردیده است. مقاله حاضر به چند نکته از هر دو حیطه مورد اشاره در ارتباط با طراحی و اجرای پل‌های بتن مسلح می پردازد.  قطع پیوستگی آرماتور دورپیچ در ناحیه تشکیل مفصل خمیری در پای ستون‌های پل‌  برای استهلاک انرژی زلزله آیین نامه ها اجازه می دهند نواحی از پیش تعیین شده‌ای در سازه‌ها دچار تغییر شکل‌هاییری با حفظ سختی، مقاومت و شکل‌پذیری در چرخه های رفت و برگشتی امواج زلزله گردند. در پل‌ها این نواحی بطور معمول در زیر سازه (پایه ها) انتخاب می گردند. بطور خاص در ستون‌های بتنی پایه‌ها این تغییر شکل‌ها در پای ستون‌ها و در طول ناحیه تشکیل مفصل خمیری اتفاق می افتند. به منظور تامین شکل پذیری لازم در مناطق با خطر لرزه‌ای زیاد، آیین نامه‌ها همپوشانی overlap آرماتورهای دور پیچ در ناحیه تشکیل مفصل خمیری در پای ستون را ممنوع کرده‌اند.  اما در شکل ذیل مشاهده می گردد که جدا از مساله همپوشانی، پیمانکار برای سهولت اجرا و به دلیل عدم آگاهی از این نکته اصولی، حتی آرماتورهای دورپیچ را هنگام اجرای فونداسیون درست در پای ستون قطع نموده است. انقطاع ایجاد شده باعث کاهش تنش‌های محصور کننده در پای ستون شده و عامل بسیار مهمی در کاهش قابل توجه شکل پذیری و ناپایداری پایه پل در هنگام زلزله خواهد بود.  وصله آرماتور طولی در ناحیه تشکیل مفصل خمیری در پای ستون‌های پل‌  بر اساس فلسفه مورد اشاره در قسمت قبل و مطابق مقررات آیین نامه ها وصله آرماتور طولی ستون فقط در ناحیه نیمه میانی ارتفاع ستون مجاز می باشد. لازم به توضیح است که حداقل طول وصله 60 برابر قطر آرماتور طولی بوده و باید ضوابط دورپیچی ویژه برای آن اعمال گردد. متاسفانه در شکل زیر مشاهده می گردد که وصله آرماتور دقیقاً در ناحیه غیر مجاز ستون قرار گرفته و آرماتورهای دورپیچ نیز در فونداسیون قطع شده‌اند. موضوع اخیر از مهمترین عوامل خرابی‌هاییا می باشد. عدم تامین طول لازم برای نشیمن تیرهای بتن مسلح پیش ساخته عرشه پل‌  جانمایی نادرست نئوپرن در زیر تیرهای پیش ساخته عرشه پل‌  مطابق ضوابط آیین نامه ها، محور نئوپرن‌های چهارضلعی به دلیل جلوگیری از اعمال فشار غیر یکنواخت خارج از محور باید بر محور تیر منطبق بوده و اضلاع آن به موازات اضلاع تیر باشند. متاسفانه در شکل زیر مشاهده می گردد که هر دو مورد فوق در هنگام جانمایی نشیمن‌ها رعایت نشده و نئوپرن‌ها با خروج از مرکزیت قابل توجه نصب شده‌اند. این موضوع منجر به کاهش عمر مفید بهره‌برداری از نئوپرن و ایجاد تنش‌های قابل توجه در انتهای تیر می گردد.  عمل آوری نامناسب بتن عرشه و ایجاد ترک‌های انقباضی‌  در برخی موارد مشاهده می گردد که پیمانکاران برای عمل آوردن بتن دال عرشه از پهن نمودن گونی و مرطوب کردن آن استفاده می نمایند. در صورت وزش باد و با توجه به وجود منافذ باز در سطح گونی، در عمل رطوبت آب به سرعت تبخیر شده و در نتیجه ترک های سطحی فراوانی در سطح دال ایجاد می گردند. شکل زیر به وضوح این مساله را نشان میی مذکور باعث نفوذ مواد خورنده به سطح آرماتورهای دال با پوشش کم شده که به دنبال آن خوردگی آرماتور، پکیدن بتن اطراف آن و کاهش عمر مفید بهره‌برداری از پل به وقوع می پیوندد. به عنوان یک راه حل پیمانکاران می توانند بجای گونی یا همراه آن از نایلون های پلاستیکی استفاده نمایند به طوری که بخار آب در زیر پلاستیک محبوس شده و باعث عمل‌آوری بتن دال عرشه گردد. به علاوه عملیات بتن‌ریزی زمانی انجام شود که سرعت باد کم بوده و تابش شدید خورشید وجود ندارد  دهد.  اجرای نامناسب نرده های پل‌  نرده های پل ها به طور معمول دارای پایه های فولادی جعبه ای شکل در فواصل معین می باشند که توسط صفحه ستون به بتن پیاده رو اتصال می یابند. در شکل زیر مشاهده می گردد که به دلیل عدم پیش بینی فاصله مناسب بین سطح بتن نهایی و صفحه ستون به منظور گروت‌ریزی و تنظیم آن، نصب پایه دچار مشکل شده و پیمانکار مجبور شده است از صفحات پوششی پرکننده برای تامین فاصله استفاده نماید. این موضوع باعث کاهش مقاومت پایه فولادی در هنگام ضربه وسایل نقلیه می گردد.  یکی از مسئله سازترین قسمت‌های پل‌ها در زمان بهره‌برداری، درزهای انبساط پل می باشد. هر یک از ما روزانه چندین بار ضربه وارد بر اتومبیل خود را در هنگام عبور از همین درزها تجربه می نماییم.  زمان اجرای درزهای انبساط بطور معمول همزمان با بتن ریزی دال می باشد، در این هنگام با توجه به دقت کم لحاظ شده در اجرای درز انبساط و همچنین عدم وجود آسفالت پوششی، رویه درز و بتن اطراف آن دارایی بلندی هایی خواهد شد که در هنگام اجرای آسفالت امکان اصلاح آنها وجود نخواهد داشت. لذا توصیه می گردد محدوده درز انبساط تا زمان اجرای آسفالت پل، بتن ریزی نشده و در هنگام اجرای آسفالت با تنظیم مناسب درز و آنگاه ریختن بتن مرحله دوم از هم تراز بودن سطح درز و آسفالت اطمینان حاصل گردد.  به علاوه از اجرای درزهای فولادی با پروفیل و ورق پوششی به دلیل شکست جوش‌های اتصالی و ایجاد مشکلات فراوان احتراز شده و به جای آنها از درزهاییکی مسلح استفاده شود. پست لاست در پل‌های متشکل از عرشه با تیرهای بتن مسلح پیش ساخته در کشورمان استفاده از تکیه گاه نئوپرن الاستومری براییمن تیرها در محل کوله‌ها و پایه ها بسیار رایج می باشد. انتظار می رود در هنگام زلزله، تغییر مکان طولی پل به دلیل عدم وجود میرایی در این نوع نشیمنگاه‌ها قابل توجه باشد.  لذا آیین نامه‌ها مقرر می‌دارند که طول نشیمن عرشه بر روییه پل از حداقل میزانی برخوردار باشد. این مهم به دلیل جلوگیری از سقوط عرشه از روی کوله و پایه به داخل دهانه می‌باشد. متاسفانه در شکل زیر مشاهده می‌گردد که طول مذکور رعایت نشده است. در حالی‌که این موضوع در هنگام تهیه نقشه های اجرایی و زمان اجرای کوله به راحتی و با تامین براکت در دیواره کوله امکان پذیر بوده است.    تیم تحقیقاتی ساخت بازار 


سایر خدمات و محصولات مرتبط با
ساندویچ پنل  تاسیسات سرمایشی  بلوک سقفی  آجر  دستگاه تصفیه هوا  بلوک دیواری سبک  کلینیک ساختمانی  نقشه برداری  گچ بری پیش ساخته  مصالح ساختمانی  تئودولیت دیجیتال  shoj fhchv  عایق های حرارتی  بلوک سبک  اجاق گاز  مصالح ساختمانی  کلینیک ساختمانی  لوازم برقی  کالای اصل  درب ضد سرقت  جک  داربست  فوق روان کننده بتن  ملات ساز  چتر  کلاه ایمنی  سقف کششی  حفاظ بوته ای  پله  پله پیش ساخته  اجاق گاز  مصالح ساختمون  حفاظتی  آبگرمکن گازی  لودر  تئودولیت  پله  دستگاه جوشکاری  دستگاه اینورتر  گچ بری پیش ساخته  تاسیسات  کتاب ساخت  سقف کاذب  لوله زهکش  ماسک جوشکاری  سنگ مصنوعی  مصالح ساختمانی  سیمان پرتلند  مرمریت  پارکت چوب  مصالح  پانل روکشدار pvc  سازه فلزی  سنگ گرانیت  تزئینات  ترانسفورماتور  پمپ بتن زمینی  تاب  پروفیل  واترجت  shojlhk  سنگ نما  سایبان  شیشه بالکن متحرک  پوکه معدنی  خرید  قیمت مصالح  کصالح  تابلو برق  بتن شات کریت  وسایل الکتریکی  شیرآلات بهداشتی  وافل  کاغذ دیواری  پمپ بتن  فلاورباکس  موزاییک حیاطی  مسالح  نیمکت  پارکت لمینت  فضای سبز  شیرآلات  سیمان رنگی  توری مرغی  بالابر نفر  رسوب زدا  افزودنی های بتن  چند منظوره  جارو برقی  ساخت_بازار  خاکبرداری  چراغ چمنی  چسب کاشی  مثالح  تولیدکنندگان  چسب کاغذ دیواری  اسپیسر دوبل  آب بندها(واتر استاپ)  زیر دوشی  ست کابینت  قرنیز دیوار  درب ضد سرقت  مقالات ساختمان  وسایل بازی  ساخت  آلاچیق  بلوک سقفی  تاب  جک  فر آشپزخانه  دفا تر نظارت و اجرا  ایمنی  سیمان رنگی  سایر افزودنی ها  ساخت بازار  شرکت های ساختمانی  وان و جکوزی  ورق  کاشی و سرامیک  سایبان  تاسیسات  سیمان سفید  کف شو  پنل در  پورتال قروش مصالح  پنل درب بازکن  توالت ایرانی  ساخت بازار  رنگ ساختمانی  ملات آماده  پروفیل(قاب)  مرمریت  فریم در  پانل روکشدار pvc  ساخت بازار  ماشین آلات  سشناف ذشظشق  خانه پیش ساخته  محصولات فرفوروژه  جی پی اس  هود  کاشی و سرامیک  ساخت بازار  عرشه فولادی  نورگیر  بچینگ  مشارکت  ترانس جوش  خط تراز لیزری  لودر  توتال  مهندسین مشاور  کابین دوش  گروت اپوکسی  عایق های رطوبتی  بتن آماده  بچینگ  بیده  کاغذ دیواری  آبنما  داربست  مسالح ساختمان  آلاچیق  تراز لیزری  فر آشپزخانه  تاسیسات  رادیاتور  کانکس  کمپرسور  ضدیخ بتن  حفاظ بوته ای  دفاتر طراحی و نظارت  کابینت آشپزخانه  تصفیه هوا  فریم در  پروفیل پرده  واترجت  آبگرمکن برقی  سنگ  عایق حرارتی  دستگاه های تصفیه  مسکن  ساخت و ساز  تامین کنندگان  تاسیسات  تخفیف ویزه  واش بتن  شیشه  دکوراسیون  بالابر  فضای باز  دکوراسیون  دکوراسیون و تزئینات  آبنما  لوله آبرسانی  چراغ پارکی  نمایشگاه ساختمان  sakhtportal  سازه های بتنی  درب  سیمان پرتلند پوزولانی  سازه  لوله پی وی سی  واترجت  داربست  چوب  کابینت  ساخت بازار  چراغ پارکی  دفاتر نظارت و اجرا  ملات  عایق های رطوبتی  کوبیاکس  مولد برق  مصالک  بلوک سقفی  درب داخلی  KWC  دفاتر طرای و نظارت  تصفیه هوا  بالکن  ضدیخ بتن  upvc  ترانسفورماتور  درب و کرکره اتوماتیک  بالابر آسانسوری  تجهیزات نقشه برداری  پارکت چوبی  تاسیسات  قرنیز دیوار  تاسیسات گرمایشی  بیده  دکوراسیون  سیمان  آهن  عایق های صوتی  بلوک سیمانی  ساخت_بازار  سیمان پرتلند آهکی  پوشش های ساختمانی  سنگ تراورتن  چراغ پارکی  ایزوگام و آسفالت  توتال استیشن  تاسیسات  مشخصات فنی  فولاد  سیستم های آشپزخانه  کلید و پریز  بلوک سیمانی  درب ضد سرقت  آجر نسوز صخره ای  تخفیف ویزه  چتر  می باشد.



  • ۹۶/۰۶/۲۹
  • ساخت بازار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی